THE CONTENT OF TERMINOLOGICAL COMPETENCE AND THE LEVELS OF ITS MASTERY

Authors

Keywords:

Terminological competence, lexical skills, interdisciplinary connections, language competence, teaching a second language, term, language, communication.

Abstract

The article examines the specifics of teaching the Kyrgyz language as a second language in the context of modern terminological educational standards. The issue of teaching professional terminology to students of an aviation institute is explored, the basic concepts related to the lexical side of teaching Kyrgyz as a second language are revealed. The content of terminal logical competence and levels of its mastery are considered. Attention is paid to lexical skills in the context of interdisciplinary connections as a structural component of foreign language lexical competence, and a definition of the concept “terminological competence” is given. By mastering the basic system of terms of his specialty, the student develops aviation terminological competence in the Kyrgyz language.

References

Список использованной литературы:

Alekseeva L., Mishlanova S. Knowledge transfer in scientific translation // International multidisciplinary scientific conferences on social sciences and arts, SGEM, 2014. Anthropology, Archaeology, History, Philosophy. Conference proceedings. – P. 115–122

Бордовская Н. В., Кошкина Е. А. Структурно-функциональная модель терминологической компетентности специалиста // Вестник СПбГУ. Серия 16: Психология. Педагогика. – 2016. – № 4. – URL: https://psyjournal.spbu.ru/article/view/4943/4283

Бордовская Н. В., Кошкина Е. А. Терминологическая компетентность специалиста: проявление и уровни развития // Человек и образование. – 2016. – № 3 (48). – С. 4–11.

Данилова Л. Н. Цифровизация обучения иностранным языкам в ВУЗЕ: возможности и риски // Профессиональное образование в России и за рубежом. – 2021. – № 1 (41). – С. 119–128.

Ермолаева Ж. Е. О формировании терминологической культуры обучающихся в вузах МЧС России // Интернет-журнал «Технологии техносферной безопасности». – 2014. – № 5 (57). – С. 1– 6.

Кондрахина Н. Г., Южакова Н. Е. Современные мультимедийные технологии обучения иностранному языку в разрезе цифровизации // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. – 2021. – № 6. – С. 127–133.

Краснобаева-Чёрная Ж. В., Черская А. Н. Метод дефиниционного анализа как способ формирования терминологической компетенции переводчика // Исследования молодых ученых: материалы LIX Междунар. науч. конф. (г. Казань, апрель 2023 г.). – Казань: Молодой ученый, 2023. – С. 108–112.

Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М.: Едиториал УРСС, 2003. 264 с.

Розина И. Н. Эволюция CALL-методов обучения английскому языку // ОТО. – 2017. – № 3. – С. 353–363.

Бутылов Н. В. Роль специальной терминологии в формировании профессиональной компетенции лингвиста переводчика // Исследования в контексте профессиональной коммуникации: коллективная монография / отв. ред. О. А. Дронова. – Тамбов: Изд-во ТРОО «Бизнес-Наука-Общество», 2014. – С. 309–314.

Lukianenko, V., Vadaska, S. Evaluating the Efficiency of Online English Course for First-Year Engineering Students // Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. – 2020. – № 12(2). – P. 62–69.

Ермолаева Ж. Е. О формировании терминологической культуры обучающихся в вузах МЧС России.

Орлова Е. С. Некоторые понятийные и терминологические вопросы лингводидактики: методология языкового образования // Инновации в образовании. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. – 2014. – № 3 (4). – С. 156–160.

Published

2024-04-24

How to Cite

Rysbekova Dilbara Akjolovna. (2024). THE CONTENT OF TERMINOLOGICAL COMPETENCE AND THE LEVELS OF ITS MASTERY. Actual Problems of Pedagogy and Psychology. Scientific Peer-Reviewed Electronic Journal (online Edition) 16+, 5(4), 16–23. Retrieved from http://www.pedpsy.ru/index.php/ped/article/view/366

Issue

Section

Theory and methodology of vocational education